Tuesday 25 August 2015

sake event vol 17: "a midsummer night's dream", report

Hello hello.
It's been raining for all day today. We haven't seen this much rain for a little while, in London. I can not believe how temperature drops from 30° in few days ago and today..18° . I was wearing summer dress yesterday and now, I want to have a hot chocolate and big thick winter socks...

Anyway, I would like to share a lovely sake evening at Medlar restaurant in last month. (sorry.. i know its little late..)

Medlar restaurant is stands on King's Road, owned by two talented people Joe and David. They used to work great top restaurant in UK then they've opened Medlar in 2011 (←on my birthday!!). Since then, they've been satisfying many taste buds. 

So, I've been introduced by Elyse from Japan Gourmet to this lovely restaurant. I used to live not too far from there but I've never been there before our first meeting. 
As soon as I entered the private dining room, the wall size SW map will welcomed me. I just loved the atmosphere. Middle of the busy Kings road (a bit off from the busiest area but still) yet,  so quiet and calm.  
So we've decided to have a sake event with Medlar restaurant. 

It was a big challenge for me and Elyse to match with Japanese sake and dishes in Medlar. As "French food with global influence" concept dishes, variety of flavour and textures were just out of my imagination. 


But we've came up to match with four types of sake with four course tasting menu. 

今日は一日中雨でしたね。こんなに一日中ずーっと雨が降り続けたのも久しぶりではないでしょうか。
寒暖の差がここまで激しいのも、体調管理が大変ですよね。つい先日は30°近い猛暑だったのに、今日はもう18°。昨日サマードレスを着ていた私は、今日はセーターに、ホットチョコレート、そして冬用の分厚い靴下、と行きたいところでした。

それはそうと、大分遅くなりましたが、先月主催したMedlar restaurantでの第17回日本酒の会のレポートです。

Medlar restaurantは、チェルシーの中心を通る、キングスロードにあります。それぞれミシュランスターを保持するトップレストランで腕を磨いたJoeとDavidは、2011年にMedlar restaurantをオープンしました。(しかも私の誕生日に! え?どうでも良い。。?)

このレストランを紹介してくれたのは、日本酒ディストリビューターJapan Gourmet  のElyseでした。以前、この近辺からそれほど遠く無い所に住んでいたにも拘らず、このレストランには足を運んだ事がありませんでした。個室に通してもらうと、壁一面に広がる郵便番号“SW”の地図が出迎えてくれました。雰囲気は外の喧噪とは打って変わって、とても静かで、穏やかな雰囲気。直ぐに、気に入ってしまいました。
そんな経緯で、ここで日本酒の会を主催する事に決めました。

Medlar restaurant、"French food with global influence"というのが料理のスタイルなだけに、本当に私達にとっても大きな挑戦でした。味は勿論、香り、食感、全てが私の予想を遥かに超えていました。

しかし、試飲と試食を繰り返し、4コースのメニューに合う4種類の商品を厳選。


First course
Gazpacho with scallop tartare, fresh almonds and cherry
  with Ikekame Turtle Blue, Ginjo 
ガスパチョとホタテのタルタル、アーモンドとサクランボ
そして日本酒は、池亀 吟醸

I must say, this was the real "wow factor". Absolutely sensational beautiful marriage with gazpacho, cherry and scallops.. Nothing falling off, it was perfect matching. 
言わせて頂くと、これはかなりのヒットでした。ガスパチョって、トマトだけではなく、パン、タマネギ、その他夏野菜が入ったさっぱりだけれど日本酒と合わせるにはかなり高度な料理でしたが、もう、全てが完璧でした。
参加者の方々も、もう既にびっくりのご様子。

 Second course
Salad of confit quail legs, iberico ham, sairass ricotta, baby green peaches and pea flowers 
with Nanbu bijin Ume Rose, no sugar added plum sake
ウズラのコンフィサラダ、イベリコハム、sairassリコッタチーズ、ベイビーピーチとエンドウの花
 そして日本酒は、南部美人 糖類無添加梅酒

The dry and very elegant Ume rose and gentle sweetness of this dish was complement each other SO well.
甘過ぎない、かなりエレガントな南部美人の梅酒と、ほのかな甘さの広がる料理との相性は、抜群でした。

Third course
 Roast skate with palourde clams, girolles, baba artichokes, fennel puree and sea aster
with with Katsuyama "En", Tokubetsu Junmai
エイのロースト、あさり、アンズ茸、フェンネルのピューレとアスター
一緒に頂いた日本酒は、勝山“縁” 特別純米


This dish has a lot of sea flavour. But the aromatic modern Junmai, Ktsuyama "En" was just blends very very well. 
 この料理は、もう全てが海の香り。それでも、香り高いモダンな勝山の純米ともとても良い相性でした。

Fourth course
English strawberries with Prosecco jelly, mint and lime granita, strawberry sorbet and meringues
with Ninki Ichi Sparkling, Junmai Ginjo
国産イチゴとプロセッコのゼリー寄せ、ミントとライムのグラニテ、イチゴシャーベットとメレンゲ
 そして最後の日本酒は、人気一のスパークリング純米吟醸でした

It was fresh, light, elegant and so summery... Both sake and dessert had same concept and it didn't go wrong. They were made for each other! 
 夏らしいさっぱりエレガントなデザートでした。人気一のスパークリングと、このデザートが、正に同じコンセプト(?)と思う程でした。
赤い糸で結ばれた感じ。。(キャ−!)


We had wonderful evening at Medlar, served by super happy and passionate staffs. 
It was definitely "a midsummer nights' dream", and one of the best sake matching of all.
Million thanks to Medlar's staffs, David, Joe, Amy and super talented(another one?! I know, there is so many talented people works at there..) Clemen the Head sommelier also helped me so much. 
And off course Elyse, who worked with me by side to make this event wonderful. 

Thanks to all and I hope we can do another sake tasting challenge together! 
そんなこんなで、本当に美味しくて素敵な夜を過ごしました。正に、真夏の夜の夢。スタッフの方々も皆さん超ハッピーで、明るく情熱的な方々ばかり。
今まで経験した日本酒と料理のテイスティングの中でも、かなり良い満足のいくマッチングでした。

Medlarのスタッフの皆さん、 David、 Joe、Amy それから素晴らしい才能をお持ちの、ヘッドソムリエClemenさん、感謝感謝 です。それから、今回のイベントを成功させるにあたり、一緒に頑張ってくれたElyseにも大感謝です。

今回イベントを主催したレストラン、そして今回使用した日本酒を扱うElyseの詳細は下記の通りです。


Medlar restaurant 
438 King's Rd, 
Chelsea, London 
SW10 0LJ, 
United Kingdom
+44 20 7349 1900 

 
Japan Gourmet (UK) Ltd
www.japan-gourmet.com
9 Aria House, 5-15 Newton Street,
London WC2B 5EN,UK
    
また次回、日本酒の会でお会い出来る事を楽しみにしています! 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...