Sunday 5 January 2014

happy new year / akemashite omedeto gozaimasu

Happy New Year everyone!!

Do you have any resolution? I don't have any resolution for couple of years. But I want to enjoy more in this year. Enjoy everything! My son, life in London, my friends, cook and work. 

My New Year's Eve were very quiet. 
As Thomas was working and Hugo was sleeping (he is whistling while sleeps! so funny.), so I ate Toshikoshi soba before the mid night and watched fireworks on TV. 
Toshikoshi soba is buckwheat noodle that eaten on the new year's eve in Japan. Buckwheat noodle is break easily, so it means break this year's (going to be past in next day) calamity or misfortune. 

When I was watching fireworks, I really miss Japanese new year's ceremony.  

Japanese New Year's eve/ New Year's day are so spiritual and purifying compare to western New Year's event. 
There is no fire works, no go out and get drunk like here in London.
My parents are not Buddhist, but every year they took me to Shrine in the evening of New Year's eve, then have a cup of hot Amazake (types of sweetened sake without alcohol) and listen to Buddhist sutra and pray.  
Next morning, go to another Shrine and bring all last year's amulet and charms from home to burn them. And again pray for new year's health and happiness.  
When we return to home, eat New Year's dishes called Osechi. Then read greeting cards that arrived from friends and family on the day. Every single ingredient Osechi has meaning and recipe are usually passed from mother's. (unfortunately little by little those tradition are disappearing today)

Off course the sales starts in many stores. Usually new year's day is biggest shopping rush and most of the stores are open.   
But my usual new year's are very simple, quiet, happy and warm. Since I started to work in the restaurant at 16, I have not spend one new year's together with my parents...


Please see this beautiful Traditional Japanese New Year's Day food Osechi. Aya cooked this by herself!! visit her From City to CT

from Cheer up (Japanese only)

Beautiful wedding cakes from Green Wedding Shoes

Year in Review 2013 from Oh Happy Day 

Have a wonderful week! 



皆さん、新年あけましておめでとうございます。
新年の抱負は決まっていますか?
私はかれこれ数年、抱負は決めない方針で来ています。今年も同じですが、今年は昨年よりも、もっと楽しみたいです。
息子も、ロンドンの生活も、友人達やお料理、そしてもちろん仕事もです。

私の新年はとっても静かでした。
トーマスは仕事だったのと、ヒュウゴはぐっすり眠っていたので、一人で年越しそばを食べ、テレビで花火を見ました。
やっぱりこの花火は凄いですね。隅田川の花火も凄いと自信を持っていましたが、こちらのはもうドカドカ、どんちゃん騒ぎです。日本のは、ドッカーン☆で、おー!(拍手)って言う感じですけど、こちらはだいぶ派手です。
でも、やっぱりこの花火を見ると、ロンドンサイコー!って思うのは私だけでしょうか…。

そんな新年でしたが、今年は日本の大晦日/お正月が恋しくてたまりませんでした。
私の両親は無信教ですが、大晦日は毎年神社にお参りに行き、お坊さんのお経を聞きます。そして翌日はお札を持ってまた別の神社に出向き、お参りをして新しいお札を持って家路に着きます。大晦日は子供の私が唯一遅くに起きていられる特別な日で、それだけで本当にわくわくしたのを思い出します。
家に着き、おせちを食べて届いた年賀状を読み、とにかくゆっくりするのが私の実家式。こちらのように、花火でどんちゃん騒ぎ、飲みに行ってどんちゃん騒ぎ、帰りの電車で(大晦日のみ、電車は24時間運行しています)グデグデに酔っぱらって家に帰り、後は寝て過ごす、みたいなのは日本では見た事無いなぁ。

1日から出勤だった私は、朝の電車に乗り込んでくる酔っぱらった若者達に相当迷惑しましたが。

あのしっとりした日本のお正月、飲食業に勤めるようになった16歳の時以来、家族と一緒に過ごした経験の無い私。さすがに日本の正月が恋しくなって来た。
来年は頑張って帰ろうかな。


さて、こちらは本当に素敵!海外でも頑張っておせちを作った、Ayaさんのブログ From City to CT

いつも面白いネタで笑わせてくれる、白田あやさんのインタビューの記事、Cheer up (日本語のみ)

とってもかわいい、そして食べるのがもったいないウェディングケーキの数々 Green Wedding Shoes

2013年を振り返って、 Oh Happy Day 

皆さん、Have a wonderful week! 


 

2 comments:

  1. あけましておめでとうございます。去年はとても大きな一年だったようですね、2014年もご家族皆様にとって素晴らしい一年になりますように。^^
    それから、CheerUpの記事、なんとリンクまでしていただいてどうもありがとうございます!ハズカシイけど嬉しい〜!今後も初心を忘れずに、ボチボチ頑張りますのでどうぞよろしくお願いします。

    ReplyDelete
  2. @yaさん、明けましておめでとうございます。
    早速コメントありがとうございます!! 今更ですが、2013年は良い事も有りましたが、私は厄年だったのかなぁと思う程ついていない事が多かった一年でした…。
    2014年、@yaさん、そしてご家族にとって健康で良い一年になりますように。
    インタビューの記事見ましたよー! とっても良かったです。語学学校、私も最初は戸惑ったのを思い出しました。特にスペイン人やイタリア人ってとても元気だから、それ、英語じゃないじゃんっていうのに母国語交えてつらつら喋るので、圧倒されて何も喋れなかったのを懐かしく思いました。今は戸惑うどころか、喋り過ぎて主人から聞き流されるくらいですが。
    今年もよろしくお願いします。

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...