Monday 20 September 2010

Hasegawa sake blind tasting


I've been invited for a sake blind tasting at the Japanese restaurant in Mitsukoshi, from Tachikawa san who import sake to England. I've met some familiar faces at the tasting. Both sake producer and colleagues and friends who works at different restaurant as sommelier.

I've tasted about 160 sake in two hours. I've done many sake tasting and some judges before but it was the first time for me to taste so many different sake in such a short time and as Japanese tasting role.
First of all, we are not allowed to talk in the room and second, we sharing tasting cups (Kiki-choko) placed in front of each sake bottles.
We've started to taste from Junmai Daiginjo.
After finished all Junmai Daiginjo, I've tried Junmai Ginjo and Junmai in the next room.
I thought some of the sake were not in very good condition. And I was expected to hear some advice and comments from senior judges but again, we were not allowed to talk...
I just keep tasting sake and put the scores on the mark sheets, after and after.
I couldn't finish to taste all of the sake on the table. But Tachikawa san told me it is fine. I gave my mark sheets to Komazawa san who work for Hasegawasake ten in Tokyo and came here to give some help to Tachikawa san. And he gave me a list of the sake that we've tasted and my mark sheet after he's taken photo copy.
I realized I was so exhausted. And we were craving for beer as usual after sake tasting and went to pub with Kumiko chan, Komatsu san and Tomo san.
We've talked about sake tasting today. We were all tired and a pint of beer moistens our throat. It was tasty.

I'll attend another sake tasting on Wednesday and I can find out which sake will receive the first prize. I can not wait to find out.

先日三越の日本料理店で行われた、はせがわ酒店/太刀川さん主催の日本酒ブラインドテイスティングに参加しました。会場では、同僚や、他のレストランで働く友人達等、おなじみの顔ぶれにも会えて、少しホッとしました。

当日、2時間で約160品の日本酒をテイスティングしました。過去にも日本酒のテイスティングをしていましたが、こんなに短時間で多くの日本酒をテイスティングをするのは初めて。しかもテイスティング方法は、日本の正式な方法に従って、です。
始めに純米大吟醸からのテイスティングです。
部屋にずらっと並ぶ純米大吟醸を一つずつ利き、全ての日本酒をテイスティングした後は、隣の部屋へ移って、純米吟醸、そして純米の順に進みました。
あまり状態が良くない日本酒もあって、残念に思った事もしばしば。
それから、当日は、先生方のコメントや、利き酒のアドバイス等も聞けるのかと期待していたのですが、何より日本の正式な利き酒では私語は慎まなければならないとの事。なので、私はひたすらテイスティングを続け、マークシートに評価を記入して行きました。
残念ながら、会場にある全ての酒を利く事は出来ませんでしたが、太刀川さんが、それでも構わないと言ってくれたので、そのまま、東京のはせがわ酒店からいらっしゃっていた駒沢さんに提出しました。駒沢さんから、本日の日本酒の名前が書いてあるリストと、私のマークシートとを一緒に返してくださいました。
私は、もうすっかりくたくたでした。
いつも日本酒のテイスティングをした後、ビールが恋しくなるのは私達だけでしょうか…。くみこちゃん、小松さん、ともさんと私で近くのパブへ。
ビールがのどを潤します。プハー!たまらん。

水曜日に行われる、一般向けのテイスティングで今日のテイスティング結果が発表されます。
楽しみ。

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...