Sunday 24 October 2010

soba noodle making class

So, after we checked out the hotel, we were off to Soba noodle make.
Soba is a type of Japanese noodle made with buckwheat flower.
It is usually served chilled with dipping sauce or with hot soup as a noodle soup.

We've washed our hands with alcohol and start to make soba.
It was really simple. But it was very difficult to make for beginners like us. Most important thing was speed. If takes too long to make soba, the dough get dried and it wouldn't be good quality.
チェックアウトをした後は、全員でそば打ちクラスの行われるレストランへ向かいました。
石けんではなく、アルコールで手を洗った後、早速そば作りにとりかかりました。製法は至ってシンプルでしたが、やはり初心者の私達には、いまいちウマくこつをつかむ事が出来なくて、少々戸惑いました。そば打ちで大切な事の一つにスピードがあります。生地が乾いてしまうと、ひび割れの原因になったり、良いそばが出来ないそうです。



Final stage, cutting was very difficult to keep same size of the noodle all the way down. And knife was very heavy.
最終段階の、切る作業も思った以上に集中力を要しました。麺一本ずつが同じ太さになるように重い包丁を動かして行きました。

After we finished soba making, we move to the restaurant area.
And received a bottle of sake (as usual) and scoop of toasty sweet miso with leek and buckwheat.
It was pared well with sake, so much.
全てのそば打ちが終わった後は、全員でレストラン席に移動し、白みそと、ネギ、そばの実を炙ったものを頂きました。日本酒をオーダーし、一緒に頂きましたが、とても美味しく、一同感激でした。


We had our own soba noodle.
I was very surprised to see my soba noodle looks so much bigger than when I've cut. I've tried to cut my dough as thin as possible, but look at mine!... Once again, I understoo how difficult to make good soba... We've also received normal soba noodle that they usually serve to customers. As soon as we looked at it, we all laugh.
そして、一人一人、自分で打ったおそばを頂きました。
私のそばは、思ったよりもかなり太く、切った時はあんなに細かったのにぃ、と改めて実力の差を目の当たりにしました。その後、こちらで普段お客様に出しているそばも頂く事が出来ました。目の前に届いたご主人の作ったおそばを観て、一同苦笑。みな同じ気持ちのようです。


Before we go to catch train, we visited to famous cliff just around the corner.
It was very scary and super high. I was not feel comfortable at all.

next trip will be Nagano... to be continued...
長野へ行く電車に乗る前に、歩いて2分程の距離にある、名物の吊り橋を観に行きました。
とんでもなく高く、あまり居心地が良くなかったので私は、皆より一足先に橋を降りました。

さて、次回はいよいよ長野です。

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...