Sunday 11 March 2012

sake seminar by Kikusui

When I was living in Tokyo, there is a bottle of Kikusui Gorohachi and a case of Kikusui Funaguchi shibori were stocked in my fridge at all the time.
After long day of working in hotel, it was a my pleasure to sipping sake...
Since I've been living in London, those sake were disappear from my fridge.

Kikusui brewery is stands in Niigata prefecture. 
Niigata is also known as snow country. Niigat has a biggest snowfall in the world at same equator.
A total of about 20 to 30 feet of snow is dumped on the prefecture every winter.  So the way of life up there is brutally frigid.  But that makes for great sake brewing conditions.

It was one of cold day, Mr Kikuchi and Mr Richard from Kikusui Brewery visited us. They were kindly accepted my favor to give us a staff training. I've been working here for 7 years, plus, at least 4 years for drinking their sake in Tokyo, this is the first time for me to meet them.

Mr Richard were telling about his brewery. 
Where are they located and what the environment is like.
I've never been to Niigata yet, so his story makes me want to visit!!

I've discovered theire support and challenge for sake.
I was so impressed. 

Then we've tried 5 types of sake.
Funaguchi Kikusui Namagenshu, Kikusi Nigori, Kikusui Junmai Ginjo, Kikusui no karakuchi and one of our top selling since we opened, Kikusui Mukantei. 

All staffs were happy to taste their different variety of sake and many staffs loved this funky looks sake in a tin!!!
I love having sake producer and telling us about theire passion and sake. 
Staffs also loving these opportunity.

Mr Kikuchi san and Mr Richard san, thnak you so much and please come back to London again!!!
 
私がまだ東京にいた頃、我が家の冷蔵庫にはには菊水のにごり五郎八、そしてふなぐち菊水生原酒が常備してありました。
ホテルでの長ーい一日の勤務を終え、家でちびりちびりと飲むのがまたたまらなかったのです。
ロンドンに来てからは残念ながら、その酒は私の冷蔵庫から姿を消してしまいました。

菊水は新潟に建つ酒蔵です。
新潟は、日本人では勿論お馴染みだと思いますが、”雪国”ですよね。
その積雪量は、世界の同じ緯度の地域と比べてみても一番だとか。
毎年冬には6メートル程の雪が積もるそうです。
そんな生活、私には想像もつきませんが、冷凍庫に住んでいるみたいな感じなんでしょうか。
でも、その雪がきれいな水となり、新潟の酒質にとても良い影響を及ぼします。

先日、とても寒かった日に、菊水酒造の菊地さん、そしてリチャードさんがいらっしゃいました。
とてもご親切に、私の弊社のスタッフに是非トレーニングをして欲しいと言う、無理なお願いを引き受けてくださいました。
私がロンドンのこの店で働いて7年、プラス4年間菊水のお酒を飲んでいましたが、お会いするのは今回が初めて。とても楽しみにしていました。

イギリス人のリチャードさんが、英語でトレーニングをしてくださいました。
ロケーションの事や、地域の特色をお話ししてくれた後には、菊水酒造がサポートする日本酒文化研究所の事。
手ぬぐいを使って日本酒の瓶を包む方法を講習される等、とても役に立ちそうな粋な事を日本酒を飲むだけでなく、いろいろな方向性から楽しんで頂こうとチャレンジされているそうです。
とても感心しました。
素敵ですよね。
私は、新潟に行った事が無いのですが、お話を聞いているうちに、是非とも足を運んでみたくなりました。

その後は、5種類の日本酒を試飲。
ふなぐち菊水生原酒、新商品のにごり酒、純米吟醸、菊水の辛口、そして開業当初から弊社でも扱っている菊水無関帝。
スタッフ一同、皆菊水のお酒が前よりも大好きになったようです。それにふなぐちのファンキーな缶酒!これは特に大人気でした。

造り手の方がこうして情熱やお酒の事をお話ししてくれるのは、本当に素晴らしい事だと思います。
毎回いろいろな造り手の方々がいらっしゃってお話ししてくれるのを弊社のスタッフも楽しみにしています。

菊地さん、リチャードさん、本当に貴重なお時間、ありがとうございました。
またロンドンに来てください。

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...